عرفان ابجد،اسرار حروف و اعداد در قرآن کریم

واکاوی اسرار و حقایق نهفته در حروف ابجد و اعداد

عرفان ابجد،اسرار حروف و اعداد در قرآن کریم

واکاوی اسرار و حقایق نهفته در حروف ابجد و اعداد

عرفان ابجد،اسرار حروف و اعداد در قرآن کریم

هو العلیم
*************

عالم علم انباشته روی هم است.
و چه اسرار نهان که در حروف و اعداد نهفته است و تنها عاکفان کوی دوست و عارفان وادی عشق به محبوب اذن ورود به این معدن خفیّ دارند.

اینها که در این وبلاگ بر قلم می رانم یافته هایی است برای ره جویان عالم ملکوت ؛
باشد که خود، راهگشای شیفتگان عرفان ابجد گردد و آنها را به وادی پر رمز و راز این علم ناشناخته بکشاند.

******************
**حمعسق**

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
ارديبهشت
* بسم رب الحسین بحق الحسین *
آیاتی که در آنها ارض و تراب ذکر شده از لحاظ عددی بررسی می کنیم :

وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَکُمْ‏ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَفْقَهُونَ (98)انعام

وَ رَبُّکَ الْغَنِیُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ ما یَشاءُ کَما أَنْشَأَکُمْ‏ مِنْ ذُرِّیَّةِ قَوْمٍ آخَرینَ (133)

وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ هُوَ( أَنْشَأَکُمْ‏ مِنَ الْأَرْضِ )وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فیها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ (61)

الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ( أَنْشَأَکُمْ‏ مِنَ الْأَرْضِ ) وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فی‏ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى‏ (32)

 *******************************                                                                                                                                     
و این آیات درباره خلقت از تراب:                                                                                                                                                                                                                
  •  وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ (خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ) ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ (20)
  • وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ جَعَلَکُمْ أَزْواجاً وَ ما تَحْمِلُ مِنْ أُنْثى‏ وَ لا تَضَعُ إِلاَّ بِعِلْمِهِ وَ ما یُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَ لا یُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیرٌ (11)
  • هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخاً وَ مِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمًّى وَ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (67)
*****************************
با توجه به آیه :

وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ‏ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ (30)

                                                                                                                                                                                                                                         ارض ظرف ظهور خلیفة الله است ، ظرف ظهور 1001 اسم خداوند ،اسم جامع الله ،بطور جمع ،یعنی ارض این قابلیت را دارد که این اسماء بطور جمعی در آن ظهور پیدا کنند ، ولی با ظهور این اتفاق خواهد افتاد.  رسیدن به توحید .و این قیامت صغری در کربلا اتفاق افتاد .                                              
  که ابجد " ارض" = 1001 ، به تعداد 1001 اسم خداوند .
 ابجد صغیر " ارض"=17 ابجد صغیر بینات " تراب " = ابجد صغیر بینات " زهرا "= ابجد صغیر " دنیا "= ابجد صغیر بینات " توحید "                                        
 ارض وجود من در این دنیاست و از تراب .....جایگاه خلقت انسان در ارض دنیاست ، دنیا و ارض محل و ظرف رسیدن به توحید است ظرف " ظهور " است به همین علت هرجا ارض در آیات دیده می شود نشانی از امام زمان هست زیرا ایشان محل و ظرف رسیدن به توحید هستند با ظهورشان.
 
********************************
ابجد وضعی " تراب "45 = ابجد وضعی " فاطمه .
ابجد وضعی بسیط " تراب "= 77 = ابجد وضعی بسیط " علی "
ابجد کبیر بینات " تراب "=113= ابجد کبیر بینات " زهرا "، ابجد صغیر بینات " تراب "=ابجد صغیر بینات " زهرا " =17 =ابجد صغیر بینات " توحید " ، ابجد وضعی بینات " تراب " =ابجد  ضعی بینات " زهرا "= 32= ابجد وضعی بینات " زهرا "= ابجد وضعی " مهدی "= ابجد صغیر " توحید "
***********************************
                                                             
در 25 ذی القعده جایگاه این خشکی مشخص شد در قلب و مرکز ارض                          
اولین نقطه خلقت در دنیا از زیر کعبه ، این خشکی ، این ارض ، آغاز شد ،وَ اَلْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها ، از محل ظهور کعبه ، محل ظهور 1001 اسم خداوند ،  از محل ظهور امام ، چرا که او خلیفة الله است و از آنجا بر تمام دنیا دحو گردید .آنجا بود سرآغاز ولایت و سرّ متولد شدن مولایم امیرالمومنین علیه السلام در کعبه این است .
آغاز خلقت ارض و تراب و کل دنیا با ظهور ولایت است ......( ابجد صغیر این سه تا یکی است )
و ایشان ابوتراب هستند چرا که ایشان سر منشاء این ظهور هستند  .
ابجد صغیر " ارض "=17 =ابجد صغیر " دنیا "= ابجد صغیر بینات " تراب "
می شود گفت به خشکی رسیدن و حقیقت دحو الارض، رسیدن به توحید است ؟رسیدن به مقام اطلاق و بی حدی است ؟
بی حد شدن از ماء حیات ؟
*******************************
(در مفاتیح الجنان درباب اعمال ماه ذی‌القعده روایتی نقل شده که حسن بن وشّاء می‌گوید: «من کودک بودم که با پدرم در خدمت امام رضا (ع) شام خوردیم در شب بیست و پنجم ماه ذی القعده پس فرمود که امشب حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) متولد شده ‏اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه را روزه داشته باشد.[۴] در ادامه شیخ عباس قمی اینگونه آورده است: در روایتی روزه ‏اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه ‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شود و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.)
چرا روزه این روز سفارش شده ؟
چه حقیقتی در باطن روزه نهفته است ؟
آری رسیدن به خشکی .......
رسیدن به بی حدی ، باید امساک کرد ، نخورد ، نیاشامید ، که خوردن و آشامیدن حد است ، باید به بی حدی رسید ......
همانطور که در این روز ارض گسترده شد و خشکی پدید آمد و به ظهور رسید با عمل روزه تو هم باید به حقیقت و باطن آن برسی اول در ظاهر تا به باطن آن هم برسی..........

وَ اللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ (65) نحل

یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ کَذلِکَ تُخْرَجُونَ (19) روم

در اکثر آیاتی که درباره احیاء ارض هست ، آنچه مهم و قابل توجه است احیا بعد از موتی است ، آری تا این موت صورت نگیرد حیاتی نخواهی داشت ، باید ارض وجودت را بمیرانی ، به خشکی برسی ، به ارض ،تا حیات جاویدان نصیبت شود 

أَ وَ لَمْ یَرَ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ أَ فَلا یُؤْمِنُونَ (30)

که در کربلا ، رسیدن به خشکی و این مقام به ظهور رسید .با عطش و بی حد شدن از ماء حیات ، به ارض رسیدن بی حد شدن از ماء است ، از دست دادن حیات است ، اسم الحی دیگر نمی ماند مقام لا اسم و لا رسم  هر چه هست توحید است ،حد عقلانیت هم برداشته می شود با طواف به دور قلب .

همانطور که گردش خون دور قلب است و اگر لحظه ای متوقف شود انسان می میرد ،در ظاهر هم رگها به قلب  وصل هستند و خون را به تمام بدن می رسانند خون در ارض وجودی من در طواف است ، قلب کعبه است ، امام است ،با طواف گرد امام این ماء حیات را باید گرفت دائما باید در طواف بود لحظه ای توقف پایان حیات معنوی من خواهد بود .

برای رسیدن به ارض وجودیم ، به امامم ،خلیفة الله فی الارض ،به خشکی یقین ،باید عاشورایی در من رخ دهد " کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا " باید دل را ذبح کنم و تمام حیات وجود خود را که خون بدن است از آن خالی کنم ، قطع شدن جریان خون ، آب سرخ حیات ، رسیدن ارض بدن من به خشکی است ، یافتن ارض وجودیم ....دحو الارض من آنجاست ...تا به حیات جاوید برسم .

************************************

خدای من می دانست من به تنهایی نمی توانم قلب غفلت زده را به او برسانم.....
برای این سیر حبی راهی پیش روی من گشود.
هو با حسین اش در کربلا برای دلهای غفلت زده و پر از زنگار تجلی کرد.
هو چگونه رسیدن به مقام اطلاقی ام را در کربلا به تصویر کشید.
وقتی به کربلا رسیدی به تحیر می رسی
اینجا همان موطن مقام احدیت هست.فکر می کنم تنها جایی است که ذات حق تجلی کرد با همه اسمائش ،مقام جمع الجمعی است.
او به من فهماند که تو هم باید به کربلا برسی.
شب جمعه چرا همه در کربلا جمع اند .با دعای کمیل......
ابتدا خلع نعلین ضروری است .احول و دوبین نمی شود وارد شد ....
وادی مقدس طور وادی توحید است وقتی دلم برای کربلا و وادی طور  هوایی می شود حالا می فهمم چرا؟
چرا هوایی شدم ؟
قلبم هوایی شده تا به مقام اطلاق برسد. اسرار نهفته ای در من هست که این قلبم را برآشفته که خود هم خبر ندارم .زنگارها و تعلقات باعث شده آن را فراموش کنم .
ولی هنوز قلبم می تبد برای کربلا .
این عشق است که می تبد
می خواهد خود را ظهور دهد .
برای رسیدن به این مقام باید اسم الحب را ظهور داد.
ساده نیست......
برای رسیدن به مقام اطلاق باید خود را به آنجا برسانم .
خود را به کسانی برسانم که در وادی بلا هستند چرا بلا؟
آیه ۳۳ سوره دخان همیشه مرا به فکر فرو می برد.

وَآتَیْنَاهُم مِّنَ الْآیَاتِ مَا فِیهِ بَلَاءٌ مُّبِینٌ
چرا آیه ۳۳ .چرا بلاء مبین زهراست؟

یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک قبل أن یخلقک فوجدک لما امتحنک به صابرة

چرا کربلا پر از بلا بود؟

چون اینجا هیچ قیدی نباید بماند .هیچ حد و حدودی .هیچ رنگی .در عالم ظاهر بایداین بی قید شدن به ظهور برسد .فقط این کار ا
حد پدری ،حد برادری ،حد فرزند .......
حتی عطش
عطش بی حد شدن از ماء معرفت و حیات است.
بی حد شدن از عقل حتی
ارباب عقول در وادی طور باید اربا اربا شوند.
قید عقلانیتی هم نباید در کار باشد
این عطش نشان داد حد عقلانیت هم برداشته شد.
اینجا موطن تحیر است .
اول باید صاحب عقل شد .بعد بی عقل شد........

در وادی طور که همان بین الحرمین است، یک سمت مقام تعین است، یک سمت مقام اطلاق .وقتی حضرت ابوالفضل در مقام تعین بود برادرش را امام می خواند ....او به دنبال آب ولی خود راسیراب نکرد .او به بی حدی عقل رسید به فوق عقل ولی می خواست دیگران را سیراب کند .آخر همه آنهایی که به آن موطن رسیده بودند صاحبان عقل بودندباید به دست او سیراب می شدند.ولی نشد .....
چراکه خواست ذات حق تعالی این بود که مقام هویت مطلقه اش را در کربلا به ظهور برساند .
مقام لا اسم و لارسمی .
هر کس در اینجا قدم می نهد باید اربا اربا شود و هیچ نگوید و صبر و صبر و صبر 

و صوم باطنش  * صبر * است ، کلمه «صبر» در آیه مبارکه «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، به روزه تفسیر شده است. و نیز پیامبر اکرم (ص) ماه مبارک رمضان را ماه صبر دانسته......صوم رسیدن به خشکی است ........
و حضرت زینب ماند در کربلا ، فانی شد و باقی شد , و شد مظهر " صبر " .....
من به تنهایی قادر نیستم .باید به او متوسل شوم چرا که او به مقام اطلاق رسید.
ولی می دانم در این سیر باید اربا اربا شد .سعی می کنم خود را با آیاتش آرام کنم.


لاَیُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَتُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَطَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

  • ** حمعسق*
۰۳
ارديبهشت

** حقیقت لیلة القدر **

به عقل می گویند روز، به نفس می گویند شب. بحث لیلة القدر در اینجا برایتان حل شود. به عقل می گویند روز، یوم الجمع. قلب یا نفس را می گویند شب. لیله. جبرئیل، لیلة القدر هست. عقل اول، یوم الجمع هست. یوم می گویند چون که در روز یک نور واحد می تابد. وحدت است. وحدت را ازش تعبیر می کنند به روز یا یوم. این نور به جبرئیل می تابد ازش متکثر می شود. این تکثر چون چیز خوبی نیست ازش تعبیر می کنند به شب.

کثرت خوب نیست وحدت خوب هست. وحدت چون با خدا سنخیت دارد لذا به آن گفته اند نور، روز و یوم و یوم الجمع هم هست. یعنی آن نوری که جمع هست همه اسماء خدا در آن جمع هست. اما این نور که می تابد به جبرئیل، جبرئیل متکثرش می کند. و لذا جبرئیل را می گویند لیلة القدر. شب به او می گویند. شب عدم نور هست. روز وجود نور هست. چون نور واحد در عقل اول وجود دارد به آن گفته اند روز. اما وقتی که این می آید به جبرئیل می خورد آن وحدت خودش را از دست می دهد. لذا وحدت وجود ندارد، عدم وحدت ست، عدم با شب تناسب دارد. کثرت نبودن وحدت هست از این جاست که به جبرئیل می گوییم لیلة القدر. 

حالا عقل خود پیغمبر یوم الجمع هست. یعنی با عقل اول اتحاد پیدا کرده، عقل پیغمبر روز است روز. در آنجا نور الله به عقل اول خورده و این نور روز هست چون در روز نور وجود دارد و چون همه ی اسماء خدا جمع هست پس عقل پیغمبر می شود یوم الجمع. از آن طرف چون مقام عقل خیلی فعال نیست. پیغمبر لیلة القدر نیست قلب کارایی ندارد.

اینجا کار حضرت زهرا ست که چون عقلش قوت پیدا کرده با عقل پدرش، هم نفس خیلی قوت پیدا کرده با جبرئیل اتحاد پیدا کرده، بنابراین حضرت زهرا هم یوم الجمع هست و هم لیل القدر. بنابراین نور الله بر عقل فاطمه تابیده و این عقل را روشن کرده شده روز و چون آن نوری که به عقل فاطمه خورده جامع جمیع اسماء هست همه اسماء را به یک وجود واحد دارد عقل فاطمه می شود یوم الجمع از آنجا می تاباند به قلب خودش می شود لیل القدر چون در قلب فاطمه زهرا دیگر وحدت وجود ندارد. کثرت وجود دارد کثرت عدم وحدت است. عدم برآن حاکم هست لذا این که می گوید انا انزلناه فی لیلة القدر.

ما نازل کردیم قرآن را در شب قدر. می شه دو جور تفسیرش کنیم: ما نازلش کردیم از عقل اول به مقام جبرئیل که جبرئیل شب هست. یا بگو نازلش کردیم از عقل پیغمبر به قلب فاطمه. قرآن را در لیلة القدر از عقل کل فرقی نمی کند چون عقل پیغمبر همان عقل کل هست از آنجا نازلش کردیم بر قلب فاطمه، آن قلب می شود لیلة القدر. فاطمه زهرا درمقام قلب هست. اگر شنیده اید بر قلب امام زمان آن هم عیب ندارد. پس بنابراین فاطمه زهرا از جهت عقلی، عقل اول است، عقل کل هست و از جهت قلبی، لیلة القدر می شود. حالا چون نور واحد الله بر قلب فاطمه زهرا نازل می شود و متکثر می شود، عالم آفرینش پدید می آیند و وقتی که پدید آمدند دیگه عالم پیدا می شود و غرض خدا برآورده می شود که می خواست فیض وجود به آخرین مرتبه خودش برسد که تا عالم طبیعت هست این مدیون حضرت زهرا ست لذا می فرماید اگر او نبود شما را خلقتان نمی کردم، اگر او نبود، شما ها در مرتبه عقل هستید. پیغمبر و علی (ع) در مرتبه عقل هستند بنابراین همان جا می ماند.شما فرض کنید نطفه در بدن مرد بماند دیگه بچه که نمی شود باید واحد رحم زن شود تا متکثر شود، کثیر شود. این هم همین است باید نور الله از عقل اول وارد رحم قلب فاطمه شود تا در آنجا متکثر شود و عالم پدید بیاید.

حضرت زهرا این دو خصوصیت خودش را یعنی خصوصیت عقل بودن و قلب بودن، این دوتا را در اولاد خودش قرار داد یعنی در یازده امامی که اولاد او هستند این دو مقام را درهمه آن یازده نفر قرار داد بنابراین همه آن یازده امام هم در مقام عقل هستند و هم در مقام قلب. به عبارت دیگر اینها در مقام عقلشان یوم الجمع هستند و در مقام قلبشان لیل القدر هستند. اینها در مقام عقلشان کتاب مکنون هستند و در مقام قلبشان کتاب مبین هستند. در مقام عقلشان قرآن هستند یعنی جمع و در مقام قلبشان فرقان هستند یعنی متفرق. در مقام عقلشان علی هستند و در مقام قلبشان فاطمه هستند. بنابراین اولاد حضرت زهرا این ارث را از مادرشان برده اند. عقل را و قلب را. که اینها از طرفی در مرتبه عقل کل و عقل اول هستند و اتحاد تام با عقل پیغمبر و عقل کل دارند هر دوتایش یکی هست. از لحاظ قلبی در مقام مادرشان هستند لذا این که گفتیم انا انزلناه فی لیلة القدر. قرآن را در لیلة القدر نازل کردیم یعنی قلب امام زمان آن هم عیب ندارد چون امام زمان در مقام قلب هست مقام قلب هم دارد. و بنابراین اینکه اینها هستند این یازده نفر باید باشند. شما ببینید در کنار حضرت علی حضرت زهرا هست. اگر حضرت زهرا نمی بود حضرت علی نمی توانست به تنهایی عالم را تدبیر کند. چون عرض کردم عقل هست دیگر نمی توانست باز کند این نور را. باید در کنارش فاطمه باشد که این نور از عقل علی به قلب فاطمه بتابد تا بعد از یوم الجمع عقل علی به لیلة القدر قلب فاطمه بتابد در آنجا آن نور متجزی شود، جدا شود تا عالم آفرینش پدیدار شود و تدبیر شود. بعد از حضرت فاطمه زهرا دیگر دو نفر نیستند علی و فاطمه نیستند. امام حسن هم در مقام عقل هست هم در مقام قلب. امام حسین هم در مقام عقل هست هم درمقام قلب. امام حسن در مقام عقلش نور الله را می گیرد می تاباند به قلبش، قلب آن را باز می کند تجزیه می کند، عالم طبیعت خلق می شود ایجاد می شود تدبیر می شود به همین ترتیب تا اولاد دیگر.

این روایت لولاک می خواهد بگوید که حضرت زهرا در مقام قلب هست.

*******************************************************************************************

پیاده شده از فایل صوتی مقامات حضرت زهرا سلام الله علیها

علامه حمید رضا مروجی سبزواری حفظه الله

http://meraatezat.blog.ir/post/142/حقیقت-لیلة-القدر

  • ** حمعسق*